Trivslen sikres, når vi arbejder med opsporingsmodellen
Opsporingsmodellen herunder trivselsevalueringerne, er et systematisk redskab, det pædagogiske personale bruger i arbejdet med børns trivsel.
Formålet med trivselsevaluering er, at personalet i institutionen kan handle på eventuelle trivselsudfordringer hos barnet så tidligt som muligt. Derfor trivselsevaluerer vi alle vuggestuebørn to gange om året og børnehavebørn en gang om året.
Uanset om en trivselsevaluering viser, at dit barn er i trivsel, har brug for ekstra opmærksomhed eller at der er bekymring, vil du altid blive orienteret om dette via det daglige forældresamarbejde.
Samarbejdet med dagpleje, vuggestue og skole danner grundlag for den gode overgang
Overgangen fra dagplejen eller vuggestue til børnehave og fra børnehaven til skole vil altid ske i et tæt samarbejde med Jer forældre. Det er derfor vigtigt, at I sikrer at relevant viden og informationer om Jeres barn overleveres til personalet i institutionen eller skolen.
Fagligheden styrkes, når vi samarbejder på tværs og herved støtter op om barnets udvikling
Tværprofessionelt samarbejde bidrager til, at alle børn kan deltage i det gode børne liv og læringsmiljø i dagtilbud af høj kvalitet, hvor I forældre er aktive og ligeværdige samarbejdspartnere.
Det vil sige, at hvis I forældre sammen med personalet i vuggestuen eller børnehaven oplever en bekymring omkring Jeres barn, kan der inviteres til trivselsmøde med deltagelse af forskellige samarbejdspartnere såsom børneterapeutisk team, flexindsats, sprog og integration eller PPR.
Medicin kan være nødvendig
Forældrene bør stræbe efter, at lægen ordinerer medicinen således, at barnet kan få medicinen i hjemmet.
Når et barn starter i daginstitutionen, skal det afklares om barnet får medicin uanset omfang og mængde. Hvis et barn har behov for medicin i dagtimerne, skal I forældre udfylde et skema med oplysninger om medicin og dosering.
Det er vigtigt, at forældre og pædagogisk personale er i dialog om medicinhåndteringen således, at der skabes tryghed hos forældre og personale omkring varetagelsen af denne opgave.